Sunday, January 3, 2010

Puding caramel

Sebelum aku nak kongsi sesuatu, aku nak ucapkan SELAMAT TAHUN BARU 2010. Umur pun makin banyak, tapi masa makin pendek.

Ingat tak dulu, aku pernah tulis resepi dalam blog nih. Sebenarnya kali nih, aku nak kongsi resepi puding. Puding Gula hangus. Sah! kalau aku tulis nama bahasa melayu saja, mesti orang tak tahu, puding jenis apa nih.Sedap ke tidak? Jadi untuk menamatkan kekeliruan dan kemusykilan tentang puding nih, nama glamer dan omputihnya adalah Puding Caramel!(confirm mesti orang tahulah)

Ala, yang jual dekat pasar malam sepotong RM2 tuh.Ha, yang itulah!!Mahalkan? sepotong saja dah RM2. Untung si penjual puding nih, padahal nak buatnya senang sangat dan bahan pun senang cari.



Bahan-bahan;
5 biji telur
1 tin susu cair
1 sudu teh esen vanilla
3 sudu tepung jagung
3/4 cawan gula

untuk kuah,
5 sudu gula

Cara-cara;
1. Putar gula dengan telur sehingga kembang
2. Masukkan susu cair dan esen vanilla.
3. Gaul tepung jagung dengan sedikit air dan masukkan dalam bancuhan tadi.
4. Untuk kuah, goreng gula dalam loyang sehingga cair
5. Kemudian, tuangkan bancuhan 1,2,3 dalam gula yang telah cair (kuah).
6. Kukuskan puding dalam masa 15-20 minit.

Nota tangan; Senang sangat puding nih.. sekejap jer!!Tak sempat nak tidur pun!!hehe

0 sen?!: