Sunday, November 27, 2011

Menarik tentang Shenzhen, China

Pak Cik pun suka naik basikal. Sihat!
Parking basikal di University of Shenzhen

Basikal banyak digunakan oleh penduduk tempatan. Tak kira nak pergi mana pun. Pergi kelas kat kampus pun dorang naik basikal. Tak ada yang sibuk nak bawak kereta dalam kampus. Basikal pun dah memadai. Aku suka environment ni.



Studio Architecture di Univercity of Shenzhen
Ini studio bagi student architecture. Macam ofis kan? Mesti dorang yang belajar dekat sini rasa macam pergi kerja hari-hari.

Window of the World, (WOW, Shenzhen)
Replika bangunan menarik dari seluruh dunia pun ada dekat Shenzhen. Tapi sayang, kami tak sempat pergi. Ambil gambar dari dalam bas jelah.

Mesin pinjaman buku
Salah satu cara untuk menarik minat orang ramai baca buku. Letak mesin pinjam buku kat luar library. Cool idea kan?
Library of Shenzhen
Hebatkan design dia?Futuristik habis. Kalau nak tahu, banyak design bangunan yang pelik dan unik ada si Shenzhen. Mungkin sebab dorang tak ada had dalam design.

Civic Hall / Civic Centre of Shenzhen
Satu lagi design yang futuristik di Shenzhen. Civic Centre pun menarik kan?


Di kiri kanan jalan raya, kita akan nampak banyak rumah pangsa/ apartment/ kondo di Shenzhen. Kebanyakan rumah ni adalah public housing di Shenzhen.

Urban Planning, Land and Resources Commission of Shenzhen Municipality
Taklimat ringkas tentang Shenzhen.
Gambaran 3D planning di Shenzhen pada masa depan. Nice.
Kagum tengok cara mereka nak bangunkan dan majukan Shenzhen. From zero to hero. Dari kampung nelayan yang tak ada apa-apa kepada sesuatu yang baru.


Kalau dekat Malaysia, kiri kanan cuma ada bunga tapi di Song Shan Lake, ada bola besar sebagai hiasan. Cool stuff! Menarik.
Productivity Building di Song Shan Lake. Ini sebenarnya high tech incubator.
Elemen nature di Song Shan Lake.
Song Shan lake ni merupakan High Tech park. Dibangunkan sebagai bandar baru industri. Masa sampai sini, banyak lagi yang tak siap. Masih dalam pembinaan.

Vanke
China Vanke di Da Mei Sha. Ini adalah real estate developer terbesar China dan merupakan mix used building (Apartment, hotel dan ofis). Design bangunan ni berdasarkan character dalam bahasa China. Sangat green building!
Bangunan ni mengurangkan penggunaan air-cond. Dibina tinggi untuk membenarkan angin melalui kawasan lapang dan menyejukkan bangunan. Juga untuk mewujudkan lebih banyak kawasan teduh untuk public.
Banyak guna buluh tempatan untuk hiasan dalaman.
Tingkap dengan jalur hiasan yang automatik. Untuk pencahayaan dan blocking glare. Lebih kurang macam bidailah.
Lantai pejalan kaki yang sangat environmental friendly. Menyerap air hujan untuk greywater system (untuk kegunaan menyejukkan bangunan).

Masa untuk shopping di Dong Meng.

Buah Berangan Dong Meng.
Tempat shopping di Dong Meng

Glemer sekejap masuk blog.heeee


Dong Meng ialah syurga beli-belah bagi orang perempuan. Serius harga barang sangat murah. macam-macam ada. Dari barang elektronik sampailah pakaian. Kita boleh tawar-menawar dengan penjual Cina. Masalahnya, mereka ni tak faham english, nasib ada kalkulator yang jadi perantara. Dia akan tunjuk harga pada kalkulator, kita letak pulak harga yang kita nak. Macam tulah urusniaga di sana.

Beli- belah di Shenzhen ni seronok sebab kita boleh dapat pada harga yang kita nak. Tipsnya, masa awal tawar-menawar tu memang dah letak harga yang paling rendah (Agak-agaklah letak harga rendah). Bila si penjual tak nak bagi, kita pun buat olok-olok pergi dari situ. Dalam 2-3 minit, konfirm mereka akan panggil semula kita dan setuju dengan harga kita. Bagi mereka, kalau ada pembeli masuk kedai, tapi tak beli barang macam bad luck/ bawak bala.

Cuma kena berhati-hati bila beli-belah di Dong Meng. Menurut pemandu pelancong kami, ada sesetengah penjual tipu pelancong dengan wang kertas palsu. Bila dia nak bagi duit baki, mereka akan bagi yang palsu. Kawan aku hampir nak kena tipu, tapi nasib baik kami dah tahu taktik macam mana nak kenal duit betul Yuan. Jadi, kami mintak tukar balik duit baki. Mula-mula dia tak nak bagi, tapi kami ugut nak report polis. Sebab takut bila dengar perkataan polis, jurujual tu pun bagi balik duit yang betul. Mereka ni memang fobia dengar perkataan polis atau undang-undang. Yelah, China kan memang terkenal dengan undang-undang yang dahsyat.

Lagi satu kes popular ialah pukau pembeli di Dong Meng. Ini berlaku bila pembeli tak sedar yang dia dipukau dan berikan duit kepada penjual. Bila sedar, tak ingat apa yang berlaku. Aku rasa kes-kes menipu pelancong ni berlaku sebab tekanan hidup yang tinggi di China. Kebanyakan rakyat mereka memang hidup untuk survive. Bukan untuk jadi kaya. Asal cukup makan, pakai, semua itu dah memadai bagi mereka. Sebab tu, kita nampak sesetengah dari mereka ni garang, tak berperi-kemanusiaan, susah nak senyum dan sombong. Mungkin juga kurangnya ilmu agama dan pengetahuan am/ sivik. Lagi satu, dasar komunis yang diamalkan selama ni memberi kesan dalam hidup mereka.

Sayangnya Shenzhen, China ni tak berapa mesra pelancong dan susah nak berkomunikasi. Masalah besarnya, mereka tak tahu langsung berbahasa Inggeris. Perkataan senang macam iron, restaurant, shop pun mereka tak tahu. Susah nak bercakap walaupun dengan staff hotel. Satu hal lagi, mereka pelik dengan pemakaian tudung. Yang mereka tahu, orang pakai tudung ni dari Pakistan dan tak ada idea langsung Malaysia tu negara mana dalam dunia. Kami secara ringkasnya kaitkan Malaysia dengan Lee Chong Wei. Sekejap saja terus mereka kenal. Hebat betul penangan Lee Chong Wei.

Kalau ada rezeki, aku tak kisah nak pergi lagi Shenzhen sebab semuanya murah dan aku suka cuaca Shenzhen yang redup dan nyaman.

Nota tangan: Sekejap saja setahun yang lalu. Wǒ xiǎng nǐ, peng you!

6 sen?!:

Juliet_iRa~" said... Reply Comment

cantik gambar..

mmg cool la bangunan kt sn..:)

suka bola y tepi jalan tu..heee

Anonymous said... Reply Comment

nice...selalu dngr cte buruk je kat china..sekali-sekala dngr benda baik2..nice juga..heheh

Wanie said... Reply Comment

wow, banyak nye gambar..yg paling tertarik tengok basikal tu..basikal pn ade tempat parking..hehe

Cik tikah said... Reply Comment

bestnya! suka yg library tuh. cool! tiba2 nk g CHINA la. hehe

Azza Azman said... Reply Comment

perhh suka konsep pinjam buku di marata tempat tu dan, ska pavement serap air... bila nak dapat KL mcm ni eh...

Sha. N. said... Reply Comment

Juliet_ira: Gambar amek merata-rata dari kawan-kawan.

Soour: Biasalah, ada yg baik and ada yg buruk. tapi org akan selalu cakap benda buruk..hehehe

Wani: Dekat Malaysia je, basikal ni terpinggir.

Cik tikah: Library dorang mmg sangat cool!

Azza: Mungkin satu hari nanti. Tapi bila yg tu kita tak tahu. Boleh jer buat kalau plan betul-betul. Impossible is nothing. hehe