Monday, December 19, 2011

Cacat yang comel?

Ini bukan entri kpop.

Walaupun saya tak berapa hensengg, tapi saya sweet. haha
Comelkan lesung pipit saya.haha
Apakah persamaan lelaki di atas? Ya, mereka artis Korea. Tapi bukan yang ini jawapannya. Persamaannya adalah mempunyai lesung pipit. Aku tahu, aku tepek gambar lelaki korea, ramai yang kata aku kipas-susah -mati korea.hahaha. Tapiiiiiii ini bukan pasal kpop, mpop atau apa-apa pop pun.

Ini pasal lesung pipit. Tahukah anda lesung pipit ini sebenarnya suatu kecacatan? Menurut laman web Gemini Geek:
Anatomically, dimples are caused by the facial muscle called zygomaticus major. Dimples are caused when your facial muscle – zygomaticus major, is shorter than normal; it pulls on your skin and forms the indentation in your facial skin. Cheek dimples are formed by the double or bifid zygomaticus major muscle.
Maksud lebih mudah, otot utama zygomaticus lebih pendek daripada biasa atau terbelah dua dan membentuk lekukan pada pipi. Jangan tanya aku otot zygomaticus tu macam mana sebab aku pun copy paste. haha. Dulu tak pernah belajar benda ni dalam kelas Bio atau mungkin aku yang tidur dalam kelas.
Sumber: Google
Menurut kajian lagi, lesung pipit ini adalah gen dominan. Bukan kereta gen 2 tapi genetik. Bermaksud, kalau salah seorang dari mak ayah mempunyai lesung pipit, anaknya berkemungkinan 50% lahir berlesung pipit. Untuk bacaan lanjut, baca sini. Tapi  ada juga kes mak ayah tak ada lesung pipit, tapi anak ada lesung pipit.Ini disebabkan lesung pipit juga boleh skip satu generasi dan muncul balik untuk generasi lain. Contoh kes terdekat, adik bongsu aku yang ada lesung pipit. Dia saja yang ada lesung pipit.

Jadi siapa-siapa yang tak ada lesung pipit nak anak berlesung pipit,bolehlah cari pasangan berlesung pipit supaya anak mewarisi lesung pipit.hahaha.(cuba kira berapa ulangan lesung pipit)

Walaupun lesung pipit ini terjadi disebabkan kecacatan otot tapi ada juga yang sanggup buat pembedahan untuk mendapatkan lesung pipit. Ini disebabkan mereka mahu lesung pipit untuk mencantikkan lagi senyuman. Beauty lies in the eyes of the beholder. Lain orang, lain persepsi pasal cantik.

Nota tangan; Sweet.

4 sen?!:

Botak said... Reply Comment

nasib baik takde lesung pipit., hahahaha..

Anonymous said... Reply Comment

sy sihat walafiat...oyeah!syukur....

Juliet_iRa~" said... Reply Comment

yapp ada org ckp b4 ni..hee

lesung pipit tu cacat y cantik..;p

ira ada lesung pipit tp sblh je..kekeke ;p

Sha. N. said... Reply Comment

@Botak
hahaha..

@soooooour : Syukur...

@Juliet_iRa~": Ni kes special ni, sebab sgt rare jumpa org yg ada sebelah lesung pipit.Sweet!