Friday, December 9, 2011

You, I, Ehhhh... (Literal meaning: U. I. A)

Semalam godek laptop, terbuka folder gambar-gambar masa belajar tak lamaaaa dulu. Macam dah lama, padahal tak sampai setahun pun lagi.Tiba-tiba rasa rindu pulak.
Cantikkan?haha


Uia tempat yang panas, sejuk dan nyaman. Pagi-pagi time nak pergi kelas, rasa air sejuk macam dari bukit. Kalau masa hujan, lagilah rasa kesejukan melampau-lampau. Tapi bila masa panas terik, 24 jam bawak payung pergi kelas. Kalau nampak pelajar perempuan jalan kaki bawak payung pergi kelas itu perkara biasa di Uia. Aku tak tahu la tempat lain, tapi kebanyakkan pelajar perempuan tempat aku ni akan stand by payung dalam beg.Contoh paling dekat kawan-kawan aku yang lain pun akan ada payung dalam beg.  Jarang nampak orang tak berpayung kecuali orang yang berkereta dan student foreigner.

Uia jugak tempat aku belajar macam-macam. Berubahnya dari tudung bawal sampai tudung syria atau tudung 5 ringgit(tudung jojet). Maksudnya dari berseterika sampai tak berseterika. Cepat masa berlalu. Masih ingat lagi perasaan tak suka pergi studio sebab otak aku cramp kalau duduk studio lama-lama. Pantang waktu rehat pukul 1, aku dengan geng tak berapa suka studio gigih jalan kaki balik bilik walaupun panas terik. Pastu, masuk studio semula dalam 2 lebih sikit atau aku ponteng terus bergantung pada situasi lecturer pada waktu pagi. Kadang-kadang aku sengaja tak bawak laptop dari pagi sebab nak balik bilik.  (jahat)

Dalam studio nilah kami bergosip, kongsi cerita, tengok cerita, buat lawak dan macam-macam. Kalau dulu aku cuma tengok drama korea je, kat studio ni lah aku belajar dengar KPop, tengok variety show korea dan segala macam korea. Pengaruh Kpop dalam studio aku ni memang kuat. Lagi satu, tidur dalam studio? Itu perkara biasa. Terutama bila nak dekat hari presentation. Studio dah ibarat bilik walaupun tak suka sebab terpaksa ikut arahan group leader yang suka buat discussion waktu malam sampailah ke tengah malam atau paling teruk sampai pagi. Mata pun naik lebam esoknya.
Semakkan? Meja pun kongsi-kongsi. Tapi sekarang studio budak junior cantik macam ofis.

Studio ni bukan kelas. Lecturer tak ajar tapi lebih kepada consultation hour. Budak fakulti architecture/landscape/planning mesti faham macam mana. Lecturer biasa datang nak tengok progress projek dan dengar presentation. Benda yang terkesan belajar dari studio ni ialah jadi heartless(tak ada perasaan) terutama bila lecturer condemn presentation kita. Heartless ni macam tahan jelah apa yang lecturer condemn. Paling senang, senyum dan terima kita salah. hehehe
Gambar first year: Planning standard and guideline (studio project) kat Greenwood.


Dulu bangga pakai safety jacket sambil jalan-jalan. hahaha.
Tempat paling kool dan best dalam uia selain bilik sendiri adalah Center Uia. Tempat di mana ada library dan masjid uia. Tenang dan sejuk je. Dulu masa ambil kelas university requirement (UNGS & BM) dalam tahun first and second year, aku selalu duduk sini sementara nak tunggu masuk kelas. Dan waktu nilah aku rajin pinjam buku cerita dekat library. Buku literature BM dan english. Paling tak tahan aku baca buku Wiliam Shakespears, Hamlet. Tapi tapi tapi, aku tak boleh pergi dengan bahasa sasteranya yang tinggi. Jadi, aku belek jelah sampai habis. Seronok godek library Uia ni sebab macam-macam ada. Ditambah lagi suasana yang selesa dan tenteram.

Dekat Uia jugak aku belajar kelas Mandarin dan Korean. Sanggup jalan jauh dari mahallah(kolej)  sampai ke AIKOL(Kulliyyah Law) lepas maghrib semata-mata nak belajar dua bahasa ni. Kalau sempat, naik bas shuttle Uia. Walaupun belajar basic tapi aku seronok pergi kelas ni dengan kawan aku yang best! Lepas tu, lepak dekat kafe HS dengan geng kleypot order roti canai gerai mamak sambil beli air buah seringgit kat gerai sebelah.  Tertubuhnya geng kleypot ni masa kelas parenting di Edu. Lepas saja habis kelas parenting, konfirm geng kleypot akan duduk HS cafe sambil borak-borak sebelum gerak pergi studio. Tapi sayang, geng kleypot tak berapa nak jadi bila dah naik third year dan final year. Kan Cik Chem?
Sempat snap gambar sebelum pergi kelas parenting.
Dekat bangunan HS. Abaikan pose kayu masa second year dalam gambar
Lagi benda yang aku tak boleh lupa dan selalu buat dalam Uia ialah menconteng dalam buku. Kalau dalam kelas orang lain sibuk catat benda-benda penting, aku pulak sibuk tulis kata-kata semangat macam Stay-focus. Bila aku cek balik buku nota aku yang lama-lama, banyak conteng dari menulis. Kalau aku tulis pun, satu-dua baris ayat jer.Macam-macam aku conteng masa lecturer ajar dekat depan.
Nota aku masa lecturer ajar. Pictures tell everthing.=)
Apa yang boleh aku kata, Uia memang sweet walaupun kadang-kadang bagi aku pening jugak. Biasalah pening-pening lalat. Walaupun sungai Uia tak cantik, tapi ia kenangan yang cantik bagi aku. hahaha (tak berkait)
Sungai Uia yang macam teh ais basi. Ditambah dengan kehadiran biawak-biawak hidup.


Depan CCAC. Pose tak berapa kayu masa konvo.
Nota tangan: 1001 cerita.Terima kasih kawan-kawan untuk segala memori.

2 sen?!:

Juliet_iRa~" said... Reply Comment

hee..comel gamba konvo!:)

zmn belajar mmg happening..;p

fadh leyanie said... Reply Comment

ni yang membuatkan hati tak sabar nak melangkah ke gombak.:)