Monday, March 9, 2009

Perasaan...

Aku masih di rumah...

Kawan-kawan yang lain semua dah balik kl. Sebabnya tiket balik kl esok sudah habis. Pelik kan? Biasanya tiket balik kl la yang berlambak-lambak sekali di pasaran. Tak faham aku!!! Tapi aku malas nak merugikan cuti aku untuk pulang awal. Kalau tak balik esok pun aku tak kisah, hari Selasa pun boleh lagi. Heheheheh(ponteng kelas pun bukannya selalu)

Tapi, abah tak bagi balik hari selasa. Dia suruh pergi kelas jugak. Sebab dia cakap kalau ponteng sekali, nanti akan jadi amalan. Dan sememangnya betul pun. Mujur setakat ni, aku tak ketara ponteng dan tak pernah ponteng lagi untuk subjek-subjek yang sangat-sangat 'core'. Walaupun mengantuk dan penat lebih-lebih lagi untuk course aku, tapi ku gagahi juga kaki ini untuk melangkah setapak demi setapak ke kelas. Sebabnya aku tahu, yang aku ni pun jenis yang suka ponteng kelas dan kerana itulah aku dah set mind pada awal sem lagi yang aku akan rajin ke kelas dan meminimumkan ponteng.Aku juga selalu beringat supaya jangan set mind yang kita tak mahu pergi kelas esoknya, sebab sah-sah kita akan cari alasan tak pergi kelas dan ternyata tak kan pergi kelas. Percayalah!

Sebenarnya, apa yang menerawang dalam kepala aku ni nak menulis pasal kesedihan dan kekecewaan aku. Tadi malam aku menonton tv dengan adik aku, macam-macam kami tengok. Program yang paling aku menyampah sekali ialah program realiti yang sekarang da sampai musim ke-7. (anda cari lah sendiri, malas nak tulis kat sini). Apa yang aku boleh cakapkan entah apa-apa. hehehhe.. Dan aku terpakasa tengok pun sebab dah terpampang di depan mata aku dan aku tak ada kuasa nak menukar channel disebabkan remote control dikawal ketat oleh adikku yang separuh matang.

Kenapa aku menyampah?
1. Mungkin aku juga jahil dalam hal-hal agama ni, tapi program sebegini mempengaruhi masyarakat terutama Islam ke arah kemungkaran.( Anda fikir-fikirkanlah)
2. Tak membantu apa-apa langsung pada masyarakat tapi mempengaruhi masyarakat.
3. Bagaimana mempengaruhi masyarakat?- Semua muda-mudi nak jadi selebriti dan artis.
Jadi cepat kaya, cepat popular dan feymes.
4. Air mata palsu - Sebabnya, menangis untuk sesuatu yang bagi aku tak patut kita kejarkan.
5. Menambahkan golongan artis di Malaysia sedangkan sepatutnya menggalakkan muda-mudi ni yang kebanyakan lepasan spm cari pengalaman atau kemahiran sebelum mendapat tawaran belajar. Bagi aku, untuk menjadi artis, kita bukan saja perlu ada bakat menyanyi atau berlakon, atau apa-apa sajalah yang sewaktu dengannya tapi perlu ada ilmu di dada.Maksud aku, smbung belajar ke peringkat yang lagi tinggi dan bukan hanya memilki spm. Dan aku tidak mengatakan jika anda memiliki spm saja, anda tidak boleh berjaya, tapi ini adalah untuk anda sendiri. Contohya, jika anda memang minat sangat dengan bidang muzik, apa kata anda belajar tentang muzik ke tahap yang lebih tinggi. Mungkin anda boleh meningkatkan kepakaran dan ilmu dalam bidang ini.
6. Kehidupan yang hipokrit. Artis segera. Kontroversi dan propaganda yang berlebih-lebihan.
7. Artis yang dihasilkan, tak sehebat mana pun. Semuanya bergantung pada undian peminat. Jika mempunyai ramai peminat, anda boleh berjaya tapi jika anda mempunyai bakat yang laur biasa, tapi kurang peminat, belum tentu anda boleh berjaya.

Dan hipokritlah aku jika mengatakan yang aku tak ambil tahu juga pasal benda-benda sebegini.

Kemudian aku menonton perlawanan akhir badminton all england. Aku rasa bukan aku saja yang sedih dan kecewa. Aku rasa semua rakyat Malaysia yang menonton perlawanan tu, sedih dan kecewa sebab Datuk Lee Chong Wei kalah pada Lin Dan.Kalah lagi. Tapi walau apa pun kredit to him.Sebabnya dia dah berusaha dan mungkin bukan rezeki dia lagi. Yang penting, berusaha dan terus berusaha.

Nota tangan;Aku memang suka tengok tv. Tapi bukan semua program aku suka. Dan aku bukanlah seorang yang sempurna untuk menilai kesilapan orang lain.

2 sen?!:

qlachan said... Reply Comment

keciwa..sungguh..my boy lost in All England. huhu
betul sha..betul tersangat betul..
wat malu je 'Malaysia negara Islam' buanglah Islam itu, hanya memburukkan imej negara Islam shj, xde yg Islamic pn kt Msia ni, fashion? sgt open..social life?sgt lah sooo'sial'
buang masa+org xde masa depan+pemalas tula discription yg seswai utk all candidates program realiti yg sha maksudkn.agree??

Sha. N. said... Reply Comment

yup... really agree..
kalau kire mmg banyak kate2 yang nak dihamburkan dlm blog ni.. tapi Sebb membazir karen je tulis.. Tengok2 program mcm ni makin berkembang jer.. Tak da apa2 tanda pn program mcm ni nk berhenti..Makin galak ada lar.huhuhu